sábado, 16 de marzo de 2013

Bullying-aren ezaugarriak


Bullying-aren ezaugarri sorta bat da, gaiaz arduratu diren ikerketek behin eta berriro adierazia.

o   Harroputz batek edo batzuek erasoriko biktima (babesgabe) bat izatea.

o   Botere ezberdintasuna (“indar desoreka”) izatea indartsuenaren eta ahularen artean. Orekarik ez izatea defentsa bideen aldetik, ezta oreka fisiko, social edo psikologikorik ere. Biktima egoera desorekatuan eta defentsa gabeziazkoan izatea.

o   Eraso ekintza behin eta berriro gertatzea. Denbora tarte luze batean eta era errepikarian gertatzea. Olweusek dio “denboran errepikatua” (1998, 25. or.). Erasoak mina dakar gertatzen denean ez ezik, gero ere bai, modu etengabean, biktima etsita baitago berriro ere eraso egingo diotela. Beldurrarazte saioaren helburua ikasle bakarra izaten da, nahiz eta batzuetan bat baino gehiago izan daitekeen, baina gutxiagotan gertatzen da. Bakarka edo taldeka beldurraraz dezakete laguna, baina beti lagun jakin bat izaten da. Inoiz ez dute talde osorik beldurrarazten.

Eskola-jazarpen motak

 
Hurrengo hauek dira bullying edo eskola-jazarpen motak:

  Fisikoa: Ostikadak, ukabilkadak, koskak, bultzadak… ematea, agresioak objektuekin…

- Hitzezkoa: Egile askok mota hau sarritakoentzat dute bere ikerketetan. Normalean irain eta ezizenetan gauzatu ohi da. Sarritan gertatzen dira jende aurreko arbuioak edo etengabe nabarmentzea edo agerraraztea akats fisiko edo ekintzaren bat. Aspaldion telefonoa ere bihurtzen ari da jazarpen mota horretarako bide.

- Psikologikoa: Horrelako ekintzek banakoaren autoestimazioa ahuldu gura dute eta segurtasunik eza eta beldurra gehitu. Psikologi osagaia jazarpen mota guztietan agertzen da.
- Soziala: Gizabanakoa bakandu nahi dute taldearekiko estatus txar batean eta, noiz edo noiz, beste lagun batzuk ere partaide bihurtu ekintza horretan. Taldekideak begira eta ezer egin barik geratzen direla lortu ohi da

Bullying. Acoso escolar


Bullying-a desagrtu edo gutxitu egin da?